هنوز مشخص نیست تیم ملی فوتبال کشورمان به مراحل حذفی جام جهانی ۲۰۲۶ راه پیدا خواهد کرد یا نه چون هنگام صحبت کردن با محمد مایلی کهن، چند ساعت به آغاز روز پایانی مرحله گروهی مسابقات باقیمانده بود.
حاجی مایلی پیرامون تیم ملی با خبرورزشی صحبت کرد و البته از وضعیت پرسپولیس هم برایمان گفت:
- امیدوارم تیم ملی به مرحله بعدی صعود کند و باعث خوشحالی همه مردم شود. من شاید با برخی افراد مشکل داشته باشم اما هرگز دوست ندارم یک ایرانی در مجامع بین المللی سرشکسته شود. شما میدانید که با سرمربی تیم ملی ارتباط گرمی ندارم اما بارها تاکید کردهام که دلم میخواهد سکان هدایت تیم ایران بر عهده یک مربی ایرانی باشد و همین الان هم با صراحت میگویم دوست دارم راهی مراحل حذفی جام جهانی شویم.
- همه ما انسان هستیم و میتوانیم اشتباه بکنیم. افرادی هستند که به هر دلیلی مخالفند و این ادعا را مطرح میکنند که دلشان میخواهد تیم ملی ایران ببازد اما مطمئن باشید همان آدمها هم ته دلشان دوست دارند ایران صعود کند.
- اینکه بخشی از پروژه صعود تیم ملی به نتیجه غنا و کرواسی معطوف شده، از جذابیتهای فوتبال است اما یادمان باشد اگر آقای کیروش همراه با غنا موفق به شکست دادن حریف اروپایی خود شد، برای فوتبال ایران کاری انجام نداده بلکه هر کاری میکند، برای اعتبار خودش است. این آقا تا اواخر فروردین امسال تیم نداشت ولی دوباره در نزدیکی جام جهانی صاحب تیم شد! البته نگاه آدمها متفاوت است و رفتارهایشان نیز همینطور. من نمیگویم همه تفکراتم درست است اما برای خودم معیارهایی دارم که روی آنها پافشاری میکنم، اتفاقا ۹ سال است که تیم هم ندارم.
- بعد از شکست پرسپولیس مقابل چادرملو، هواداران این تیم مصاحبه مدیرعامل باشگاه را دیدند و البته در جریان حرفهای آقای کریم باقری هم قرار گرفتند. این دو مصاحبه به وضوح فرق آدمهای غیر فوتبالی و فوتبالی را نشان میدهد. باور کنید من اصلاً مدیرعامل باشگاه پرسپولیس را نمیشناسم و این جزو اتفاقات عجیبی است که در کشور ما رخ میدهد و یک فرد بدون سابقه کلان مدیریتی در عرصه ورزش به عنوان مدیرعامل رسپولیس یعنی پر هوادارترین تیم ایران انتخاب میشود! حالا امیدوارم این آقا حداقل در کاری که تخصصش را دارد، سابقه مدیریتی داشته باشد.
- فعلاً که همه نگاهها به جام جهانی معطوف شده و بعد از این مسابقات برای پرسپولیس تصمیم میگیرند اما آقایان نگران از دست دادن وقت هم نیستند چون نهایتش، این مدیر میرود و یک مدیر دیگر میآید! چنین اتفاقاتی در رابطه با مدیران غیر فوتبالی مهم نیست و کسی کاری به کارشان ندارد اما اگر یک مدیر فوتبالی، تحصیلکرده و با سابقه در امر ورزش چنین اشتباهاتی بکند، همه به او ایراد میگیرند!
- فوتبال یعنی ورزشی که با یک نتیجه یا حتی یک گل میلیونها نفر شاد میشوند و به همین تعداد، افراد غمگین خواهیم داشت. من در پیکارهای انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا عضو کادر فنی تیم ملی بودم و قطعاً خاطره تلخ عدم صعود آن تیم به مرحله نهایی جام جهانی همیشه در ذهنمان میماند اما انصافاً باید بگویم قضیه اصلاً اینطوری نبود که سیاستمداران و نیروهای امنیتی نخواهند ما به جام جهانی آمریکا برویم چون وقتی کسی وارد زمین میشود، همه این موارد را فراموش میکند و خود فوتبالیها هم میدانند که من هرگز به آدمهای غیر مسئول اجازه دخالت در امور تیم را نمیدادم. باید بپذیریم شکست ما در پیکارهای انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ یک اتفاق کاملاً فوتبالی بود.
- در رابطه با ضربه پنالتی که مهدی طارمی خراب کرد، اولاً ایشان طی سالیان اخیر پنالتی زن اول تیم ملی ایران بود و حتی در دوره قبلی جام جهانی با همین روش دروازه انگلیس را باز کرد. حتماً او آنقدر توانایی داشته که کادر فنی تیم ملی تاکید کرده است هرگاه در زمین صاحب ضربه پنالتی شدیم، طارمی پشت توپ بایستد مگر اینکه خودش به هر دلیلی نخواهد ضربه بزند. این نکته را هم فراموش نکنیم که بازیکنان بزرگی در تاریخ پنالتی خراب کردهاند و نباید آقا مهدی را بابت این اتفاق ملامت کنیم. یادمان نرفته که همین چند شب قبل لیونل مسی ضربه پنالتی خود را به هدر داد.
بیشتر بخوانید: دست من بود، پنالتی را به رامین رضاییان میدادم/ کیروش اگر معرفت داشته باشد به صعود ما کمک میکند